Odd Grenland har hatt en dårlig sesong i Obos-ligaen. Tapt kamper de under normale omstendigheter burde vunnet. Sist mot Skeid som ligger på sisteplass på tabellen og som kun har vunnet en kamp på de siste 18 kampene. Odd ble rundspilt av Skeid.

Hva har skjedd med Odd?

Høye skuldre, dårlig pasningsspill, mister ballen lett i upressede situasjoner og dårlige avslutninger. Også der det åpenbart lå an til skåringer. En viktig forklaring er å finne i spillernes og lagets mentale tilstand.

Er det en mental kollaps?

Jeg mener det er riktig å si at både enkeltspillere og hele laget har opplevd en mental kollaps. Og jeg undres. Har laget i det hele tatt en mental trener? Det ser i hvert fall ikke slik ut.

Hva kan gjøres?

Idrettspsykologen Willy Railo hadde for noen år siden stor suksess med toppidrettsutøvere og hans kunnskaper er fortsatt aktuelle: Tenkning rundt idretten. Det har betydning for prestasjonen. Å tenke negativt vil si å gi seg selv negative selvinstruksjoner. For eksempel si til seg selv «Jeg må, jeg skal, jeg bør!». Sett strek over slike negative selvinstruksjoner. Gi deg i stedet positive selvinstruksjoner som «Jeg vil, jeg kan, jeg har lyst og jeg gleder meg!» Si det så mange ganger at du selv begynner å tro på selvinstruksjonen.

Fremtiden for Odd Grenland

Kan vi få til det, vil mye være gjort. Det er en start. Det er mitt håp for Odd Grenland!